- Förra veckans kamratrespons av djurbilder börjar nå sitt slut. Många har ritat om och förbättrat sin bild flera gånger och börjar känna sig nöjda.
- Vi har samtalat om hur man läser med flyt och inlevelse. Tvåorna fick läsa en faktatext om en björn för en kompis och tillsammans prata om och rita in på vilket trappsteg de kan tänkas ligga i den här läsutvecklings-matrisen. Under våren kommer jag träffa varje elev enskilt och samtala/diskutera deras läsutveckling både inom läsflyt och läsförståelse.
- Läsläxan lästes upp för kamrat och två stjärnor och en idé-lapp kan ni hitta inklistrad längre bak i läxboken. En liten påminnelse: tänk även hemma på hur man kan ändra rösten och betona olika ord då man läser högt. Ta en titt i ovannämnda matris för att få mer tips.
- Skrivande av faktatext om eget valt djur i världen har de flesta blivit klara med. När vi ändå var i farten skrev vi en faktatext om björnen också. Eleverna satte punkt för att de faktiskt kan det här nu. Stolt fröken! :)
- Liknelser om djur passade väl in i temat. Samtal kring vad en liknelse är och exempel togs upp.
Fröknarna blir stolta som tuppar då eleverna jobbar flitigt som myror och är kloka som ugglor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar