lördag 8 mars 2014

Matematik och NO

Matematik
Till i torsdags hade eleverna ma-läxa, multiplikationstabellerna 1, 2, 5 och 10 att träna på. Jag följde upp den både muntligt och skriftligt. När vi gjorde läxan muntligt fick alla som ville svara i kör, utan att vänta på att få ordet. Det tyckte de var kul! Det gjorde inget om någon råkade svara fel. Ibland glömde de nämligen bort att jag ställde frågor om multiplikation - de räknade addition av bara farten. Då ställde jag bara frågan igen. Femmans tabell är svårast av dem vi har gjort, enligt eleverna. Så vi övar vidare. Vi övar också på att räkna division med  2, 5 och 10 samt på att se samband mellan multiplikation och division. En hel del problemlösningsuppgifter har det också blivit även denna vecka.

No
Vi har avslutat temat om kroppen. De flesta är klara med att klistra och klippa in alla arbetspapper i No-häftet. De som inte är klara kommer jag att låna under studiegårdstid. De har fått fylla i sin LPP och reflekterat över huruvida de har nått målen helt eller delvis. Jag återkopplar till dem och LPP:n kommer att finnas med på kunskapsfestivalen. Bland det sista vi gjorde var experiment utifrån sinnena lukt och smak. Det var uppskattat. Vi passade också på att göra fingeravtryck. Då blev det i och för sig sidospår om poliser, tjuvar och egna erfarenheter av inbrott etc.
Nästa vecka börjar vi med nytt arbetsområde, om universum. Det ser de fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...