Vi har nu börjat arbetet med En läsande klass på riktigt. Tillsammans har vi tidigare pratat om vad läsning är och att man måste förstå det man läser för att det skall bli meningsfullt. Under två veckor framöver kommer vi att träna på läsfixaren Spågumman, dvs att förutspå texter. Den här veckan har vi läst fem kapitel ur boken Drakens håla av Ewa Christina Johansson.
Innan vi börjar läsa så hjälper spågumman till att förutspå vad boken/texten kommer att handla om. Utifrån bilder och titel får vi ledtrådar och gör förutsägelser. Även under läsningen använder vi spågumman då vi hela tiden funderar över vad som kommer att hända härnäst.
Dialogen och samtalet kring en text är det centrala. Textsamtal i grupp har en positiv inverkan på gruppen och arbetsklimatet. Ett bra arbetsklimat är också en förutsättning för att kunna arbeta på djupet med textsamtal. Ännu en positiv effekt är att eleverna blir mer motiverade till läsning eftersom de får verktyg att förstå och samtala om texter. Samtalen i sig ger också texten en djupare mening och väcker elevernas läslust.
Elevernas sommarläxor och En läsande klass-materialet har redan inspirerat till vidare läsning i klassen. Jag tog en tur och lånade en hög böcker från biblioteket som jag nu lånar ut från mitt skåp för de som vill. Det har redan väckts ett stort intresse för böckerna. På torsdag kommer bokbussen så vi kan låna mer och även ta hem och läsa.
Inom skrivandet tränar vi på att kunna skriva läsligt för hand och skrivstil för de som vill. Vi har skrivit av en faktatext om ett djur och sedan har vi läst och listat ut vilket djur det kan handla om. Inte helt lätt alla gånger! "Den är snabb och vig. Den gillar att simma. Den äter gärna honung. På vintern sover den i sitt ide."
Vi har även skapat en tankekarta med ord på tavlan, som vi sedan använt till meningar i våra texter. De som har känt att de är säkra och vill hitta på egna meningar har gjort det och de som behövt stöttning har skrivit ihop med läraren. En av texterna kan ni ta del av i vår fina nya Veckologgbok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar