onsdag 2 oktober 2013

Skriva dagbok

Så spännande att skriva dagbok. Att få ha en egen dagbok där man får skriva vad man vill, stava som man vill och det bästa av allt - ingen annan får läsa i den.



Eleverna övade först i Diamantjaktens arbetsbok på att göra en lista över saker som hänt under en rolig dag, som de kom ihåg. Vi tränade på att skriva datum på olika sätt och gjorde roliga hälsningsfraser:
  • Morsning korsning dagboken!
  • Tjaba tjena hallå! 
  • Hej hopp galopp dagboken!
Vad mycket eleverna börjat skriva nu. Meningarna flöt på fint. Jag uppmanade dem att inte bry sig om stavning. De fick skriva som de ville. Det fick dem verkligen att komma igång.

När alla gjort övningen i arbetsboken fick de välja en egen dagbok i fin färg. Eleverna fick skriva varningstexter på sin dagbok, t.ex. Varning! Om du läser i min dagbok kommer min kanin att bita dig. 

Jag kommer att låsa in dagböckerna så de inte hamnar i orätta händer. Det har redan skrivits flitigt i dagböckerna och det här med hemlighetsmakeriet gjorde det extra spännande.

Jag tror inte på att peta i stavningen för mycket. Barnen ska ha skrivglädje. Nästa vecka ska vi skriva brev.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är fru Faith, privat lån långivare som lånar ut alla typer av lån du måste, med ränta på 2,5% kontakt med: Epost: faithchristianloan@gmail.com
    Telefon: +1 (323) 989-2531
    Tack.

    SvaraRadera

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...