torsdag 17 oktober 2013

Matematik, Engelska och Experiment

Matematik

Vi har arbetat vidare med talområdet 11-20, och då den här veckan främst fokuserat på additionsuppgifter inom det talområdet. Vi har arbetat med en ny strategi när det gäller addition - "fylla på till tiotal, flytta ental". Många tycker att tal som 10+4 är enkla att räkna ut, vi har "ändrat" uppgifter som t.ex. 9+6 ,genom att fylla på med ental, till 10+5 eller uppgifter som 8+7 till 10+5. Alla tyckte inte att den här strategin var så enkel att använda.
Eleverna har inte fått en ma-läxa på papper eller i läxbok men ni får givetvis fortsätta att träna "tiokamrater" och "dubblor" så att de blir riktigt automatiserade, d v s att de finns i långtidsminnet och lätt kan plockas fram vid behov. Det som de flesta kunde så bra förra veckan var några osäkra på denna.

Engelska

Fokus var på att alla skulle få chansen att prata så mycket engelska som möjligt under den här veckans lektion. Eleverna fick bl.a. sitta i par och turas om att säga vilken siffra som skulle färgläggas och i vilken färg t.ex. -Colour number six red. Alla hade ett arbetspapper med siffror framför sig. De var jätteduktiga och alla vågade prata. Förra veckan såg vi en kort film på engelska och den följde vi upp. De är så stolta över att de kan förstå en hel film på engelska! Jättekul!
Vi fortsätter också att repetera fraser som de lärt sig tidigare. Frågar du på engelska om deras namn och ålder så svarar de säkert, testa!

Elevens val - experiment

Vi blandade till såpbubblor gemensamt, så det blev lite matematik också. Vi tillverkade också egna figurer/ringar av ståltråd att blåsa bubblorna med. Till slut gick vi ut på skolgården för att prova om vår såpbubbleblandning skulle fungera och det gjorde den! Några lyckades med att blåsa riktigt stora bubblor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...