Vi har kommit in i rutinerna med våra lässtunder varje dag efter lunchen. Först får man läsa tyst i sin egen bok i c:a 10-15 minuter, tills alla har kommit in efter maten. Bokskåpet är vår utlåningsstation där det byts böcker i jämn takt. Eleverna får gärna komma med önskemål om flera böcker de vill ha där, så försöker jag fixa och fylla på vartefter.
Vårt arbete med En läsande klass, där målet är att vi ska förstå det vi läser, arbetar vi flitigt med en stund c:a fyra gånger per vecka. Ni kommer säkert ihåg en del om vad jag berättade om temat på föräldramötet och hur vi arbetar med Spågumman, som är en av våra läsfixare.
Under vår gemensamma lässtund, där vi fröknar läser högt och har samtal kring texterna, har vi nu hunnit jobba med ytterligare två läsfixare: Detektiven och Konstnären.
När vi inte förstår ett ord eller ett uttryck måste vi göra
någonting åt det. Genom att använda Detektiven läser vi om ordet, meningen
eller stycket. Vi kanske behöver läsa framåt i texten för att förstå ordets
betydelse utifrån sammanhanget. Hjälper inte det kanske vi måste ta hjälp av
kompis, vuxen eller slå upp ordet. Böckerna har handlat mycket om sport under veckorna vi tränade på Detektiven. Många sportintresserade har fått hjälpa till att förklara olika uttryck och sporttermer.
Tillsammans med läsfixaren Konstnären blir vi uppmärksamma på de inre bilder som vi skapar inne i huvudet när vi läser. Med hjälp av sinnena lever vi oss in i texten och kan se,
höra och känna det texten berättar om. Vi har ritat bilder till Astrid Lindgrens vackra och målande berättelser.
Nu är vi sugna på att se vad Frågeapan eller Reportern, som är den fjärde läsfixaren, vill lära oss under veckan som kommer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar