Polisen Yngve pratar "polisspråk", han uttrycker sig formellt, då han besöker skolan för att reda ut ett inbrott som skett i en guldsmedsaffär. I texten får läraren Olle och rektorn gå in och översätta det polisen Yngve säger till ett mer informellt språk som eleverna lättare kan förstå.
Texten väckte många frågor hos eleverna. Sörgruppen fick parvis skriva några frågor på långa pappersremsor, som vi satte upp på tavlan.
Både Norr- och Sörguppen tränade sedan på att besvara dessa frågor med hel mening. Det passade bra att ha en grundlig repetition och genomgång av just hur man skriver hela meningar och frågor. I arbetsboken fanns det också fler övningar där vi fick träna oss i att sätta ut stor bokstav och punkt, frågetecken eller utropstecken på rätt ställe.
Slutligen gick vi igenom svaren till frågorna och resonerade kring på vilka nivåer frågorna var (på ytan, under ytan, på djupet).
Nu pryder frågorna vår vägg i det ena klassrummet. Norrgruppen har önskat att få bestämma och göra frågor nästa gång, som sedan ska besvaras. Sådana önskningar uppskattas och uppfylls gärna, speciellt nu i juletider!
Eftersom vår detektivlista också blev väldigt lång med ord som alla inte förstod har vi återigen tränat oss på att ta reda på ordens betydelse. Samtidigt har vi lärt oss flera olika synonymer för de krångliga orden. Eleverna har samarbetat i mindre grupper.
hund - jycke |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar