Först ville jag få eleverna medvetna om vad de verkligen kan genom att skriva ner några meningar på egen hand kring de här punkterna:
- Vad är en religion?
- Vad är religionsfrihet?
- Jämför likheter och skillnader mellan kristendom, judendom och islam.
Sedan fick de fylla i den här matrisen om världsreligioner. Det är första gången vi gör en sådan, men jag hoppas det kommer bli en vana, för jag märkte redan nu att matrisen gjorde eleverna mer vakna. Det blir så tydligt att de vill kunna och de vill lära sig. Några kanske överskattade sin kunskap och några underskattade, men de flesta var väldigt medvetna om hur de ligger till.
VENN-diagram med kristendom, judendom och islam. |
VENN-diagrammet, som vi gjorde för någon vecka sedan, med tre cirklar var en konkret uppgift när vi skulle jämföra likheter och skillnader mellan religionerna (även om det blev lite trångt att skriva i mitten). När vi resonerat lite mer kring diagrammet kom vi också fram till att stjärnan finns med på ett eller annat sätt i alla tre religionerna.
Vårt självklara pyssel blev att göra just en stjärna av piprensare innan vi gick på jullov.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar