Sörgruppens tankar. |
Vet:
Gud, Jesus
Världen
Olika gudar
Det finns olika religioner
Kristendomen
Kapell
Kyrkan där man kan döpas
Man kan gifta sig i kyrkan
Begravas
Be
Man kan tro på olika
Klocka
Tända ljus
Amen
Önskar veta:
Varför pratar prästen tråkiga saker fast egentligen viktiga?
Varför finns det olika religioner?
Varför har inte alla samma religion?
Vad är en religion?
Kan man hitta på en religion?
Hur många kyrkor finns det?
Hur hög kan en kyrka bli?
Hur många tror på Gud?
Måste man tro på en religion?
Varför tror man på Gud?
När vi hade fyllt i Vet och Önskar veta-staplarna tittade vi på en film som heter Religionskunskap för barn. Slutligen fyllde vi i den sista stapeln Lärt oss.
Lärt oss
En religion är om när Gud skapade jorden.
Alla religioner har en symbol.
Kristendom har ett kors.
Judendom har en stjärna.
Muslimernas religion heter islam och har som symbol en halvmåne med en stjärna.
Några fick inte äta förrän solen gick ner.
Vi firar högtider tack vare olika religioner.
Muslimerna går till kyrkan på fredagar och kristna på söndagar.
Många kloka tankar blev det efter att ha tittat på en film!
Denna vecka genomförde jag ett litet experiment med eleverna. De fick sitta i smågrupper och varje grupp fick ett kuvert med några bilder i som berättade om kristendomens, judendomens och islams symboler, platser för religionsutövning, religiösa ledare och heliga skrifter. Uppgiften gick ut på att eleverna skulle samarbeta och sortera bilderna så att de passade in under någon av de tre nämnda religionerna. Många bra samtal och fint samarbete i grupperna blev det.
När sorteringsövningen var klar fick eleverna lyssna till en faktatext från vår SO-bok, som handlade om olika religioner. Efter varje genomgång av religion skrev vi ner nyckelord på tavlan.
SÅ stolt fröken fick en liten tår i ögonvrån.
Vår pedagogiska planering:
Lpp:
Världsreligioner
Tidsperiod:
oktober-november 2014 i åk 3
Mål
Förstå vad som menas med religion och
religionsfrihet.
Känna till minst tre religioner och
platser för religionsutövning.
Känna till några högtider, symboler
och berättelser inom kristendom, islam och judendom.
Kunna jämföra och se likheter och
skillnader mellan religionerna.
Delta aktivt i grupparbeten och
diskussioner.
Reflektera kring livsfrågor.
Koppla det vi samtalar om till egen
erfarenhet och åsikt.
Under lektionerna kommer vi att arbeta
med:
- VÖL-modell och film
om världsreligioner och religionskunskap
- förklara, resonera
och samtala kring begrepp och samla dem på vår detektivtavla
- ta reda på och slå
upp vad svåra ord betyder
- titta på bildspel om
religionerna
- läsa faktatexter om
olika religioner i SO PULS (En läsande klass)
- samla nyckelord och
återberätta faktatexterna (cowboy)
- läsa berättelsen om
Abraham och skriva sammanfattning utifrån bilder med inledning, handling
och avslutning (cowboy)
- titta på filmer Mötesplats jorden om barn med olika
liv och religioner och reflektera kring dem
- göra textkopplingar
till oss själva, andra texter och världen
- undersöka likheter
och skillnader mellan kristendom, islam och judendom, till en del även
katolicism och buddhism, med VENN-diagram och rutsystem
- reflektera och
samtala kring religionsfrihet och se film Rättens riddare med diskussion: Vad är bra/dåligt? Ser vi
något mönster?
- skapa religiösa
symboler
Läraren kommer att bedöma:
Att
du kan förklara begreppen religion och religionsfrihet
Att
du är delaktig i diskussionerna kring olika högtider, symboler och platser för
religionsutövning
Att
du kan se skillnader och likheter mellan kristendom, islam och judendom
Att
du kan återberätta det du förstått av de olika berättelserna och religionerna i
tal, skrift och bild
Om ni vill läsa en mer utförlig LPP kan ni klicka här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar