fredag 10 oktober 2014

"Hur många sätt kan man räkna på egentligen?"

... frågade en av eleverna efter att vi gått igenom hur man räknar addition med uppställning och addition med minnessiffra. I samband med det repeterade vi också de olika strategier vi hittills arbetat med. Det är ganska många...
Många av eleverna tyckte att det var enkelt och kul att räkna med minnessiffra. Till skillnad från att räkna på tom tallinje. "Vilken tur att man själv får välja vilket sätt man tycker är bäst", sa en annan elev. Förutom att räkna med uppställningar har vi arbetat med 3:ans och 6:ans multiplikationstabeller, vilka de också har i läxa tills på måndag.

NO- NTA
Veckans uppdrag i NTA-lådan var att smälta en isbit och innan det gissa hur lång tid det skulle ta. De var påhittiga när det gällde att smälta isbiten. Isbiten låg i en försluten plastpåse.  Några höll den i händerna, andra stoppade den i armhålan eller satt på den, några bankade och slog på den tills den gick i bitar. Vilket sätt som var bäst är oklart...
Vi pratade också om fasta och flytande ämnen.

Engelska
Nya ord och uttryck har lärts in och gamla ord och uttryck har repeterats. Efter de senaste veckornas läxord har de önskemål om att också få skriva orden. Vi har gjort så att de har fått gå fram till whiteboarden och skriva orden, om de vill. De flesta vill. Om någon tycker att det är svårt hjälps vi åt att lösa det. Att få skriva på whiteboarden är kul!
Den här veckan fokuserade vi särskilt på de små men viktiga orden a, an, the, I, you, he och she. Och på att kunna säga ord i plural. Det var inte helt lätt att säga ghosts. 
De är jätteduktiga på att lära sig nya ord och på att våga prata. Det gör absolut inget om man säger lite fel ibland. Nu är det många fler som vågar, härligt!
Ingen läxa i engelska tills på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar