Till vår hjälp har vi Läsfixarna och några andra figurer för att få förståelse för texten. De finns med oss på smartboarden och visar vägen.
Barnen längtar efter att få börja använda sina nya Läsdagböcker. I varje grupp har vi en gemensam Läsdagbok. I den har vi tränat att skriva en sammanfattning av en högläsningsbok vi har läst tillsammans, så att alla vet hur de ska göra nästa gång när de har läst klart en egen bok.
Varför vi firar t.ex. advent, jul, nyår och trettondag har vi reflekterat och läst om. I Veckologgboken har vi klistrat in pyssel och läsförståelseövningar som handlar om årstider och månader. Barnen fick läsa olika ord som t.ex. julgran, paket, tomte, snölykta, fåglar, blommor, dropp från taken, segelbåt, sandslott, svamp, äppelträd och orangefärgade löv. De skulle sedan rita in dem i rätt del av årstidscirkeln.
Några har inte haft sin Veckologgbok med sig, så försök kom ihåg att ta med den så fort som möjligt och ha den i röda plastmappen i skolväskan till och från skolan varje dag.
Det är inte så lätt att veta vilken årstid det är nu precis. Är det verkligen vinter? Det vore ju roligt med lite mer snö att leka i eller åka på. Mitt google+ överraskade med finurliga snöfallsbilder utan att jag ens bett om det, men de piggade upp, så kanske snön kommer även på riktigt snart.
Vår koala har fått se snöfall. |
I ett hus vid skogens slut... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar