måndag 25 februari 2013

Undervisning om funktionshinder

                                                         Hej!
Jag heter Helena Zenk och jobbar på skolan med specialinsatser för elever med behov av lite extra åtgärder för sitt skolarbete. Jag är även förälder till en pojke som har haft behov av särskilda stödinsatser i skolan. Jag vet därför vilken avgörande betydelse det kan ha för eleven och klasskamraterna i deras dagliga arbete.
Under de närmsta veckorna kommer ditt barn att få bekanta sig med funktionshinder. De som inte är synliga vid första ögonkastet. Det är ett led i skolans arbete med likabehandlingsplanen mot kränkande behandling.
Jag kommer ut till klasserna och gör praktiska övningar. Ditt barn kommer att få känna på hur det t.ex. känns att ha problem med ljud som stör din koncentrationsförmåga. Eller hur det är att ha problem med ögats perception när man ska skriva, läsa eller hålla sig på en linje. Vi kommer att träffas ca 60 minuter. De praktiska försöken avslutas med samtal om hur det var och hur det kändes.
Jag skulle uppskatta om du samtalar med ditt barn om vad vi har gjort och hur det kändes. Det är viktigt att vi alla är medvetna om de problem som kan finnas runt omkring oss.
Tack på förhand
Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...