Vi har fortsatt att arbeta med talet 10. Vi har bl.a. räknat med pengar. Några övningar var att tänka sig att man hade tio kronor och så skulle man köpa olika saker. Uppgiften var att kunna räkna ut hur mycket man skulle få tillbaka på en tia om man handlade diverse prissatta varor. Utifrån det pratade vi också om vilka mynt vi har Sverige och vad vår valuta heter. De tyckte att det lät roligt att läsa förkortningen för kronor i matteboken. "Det låter nästan som när man är arg!"
Eleverna diskuterade med varandra vad man kan köpa om man har en tia. Det blev många förslag på olika godissorter.
Veckans uppdrag i NTA-lådan var att undersöka vilka av de 20 föremålen som flöt när man lade dem i vatten och vilka som sjönk. Det var ett blött uppdrag som de tyckte var kul. Några av grupperna upptäckte också att vissa föremål både kunde flyta och sjunka. Vi pratade också om hur det kommer sig att en del föremål flyter och andra inte. Det är alltid spännande att lyssna på deras reflektioner och slutsatser.
Det är oftast roligast när vi gör experimenten/ undersökningarna. När vi väl kommer till dokumentationen brukar de bli lite trötta. Vi kämpar på med dokumentationen och försöker göra den på enkla men tydliga sätt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Information angående bygget på Bryngelstorpskolan
Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...
-
Så gott som varje vecka jobbar vi med en ny bokstav. Nu ska ni få veta hur vi gör. Vi samlas på mattan och fröken tar fram några bildkort ...
-
Härligt att vara igång igen! Det märks att barnen är utvilade, pigga och alerta efter jullovet och laddade för att insupa ny kunskap. I ve...
-
Skolan var stor inuti, fast liten utanpå. Så här såg skolan ut. Det är Tuna Kyrkskola. Vi fick dela upp oss i fyra grupper. ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar