lördag 9 februari 2013

Matematik och No vecka 6

Geometriska former har förekommit både i matematiken och NTA-lådan den här veckan. I NTA-uppdraget den här veckan hade jag lagt de 20 föremålen i en tygpåse. Jag beskrev sedan ett föremål i taget t.ex. " nu håller jag i ett lätt och litet kubformat föremål...". Eleverna fick hjälpas åt i grupperna att klura ut vilket föremål jag beskrev. Det var en bra samarbetsövning och då många av föremålen är lika till formen och materialet var det viktigt att de lyssnade på hela beskrivningen innan de kunde vara säkra på vilket föremål det var som jag beskrev. Vidare skulle de sedan i uppdraget lägga föremålen i en rad från den mjukaste till den hårdaste. Ett uppdrag som inte var helt lätt. "Vad är mjukast av en liten träkub och en akrylcylinder?" Uppdraget tog ganska lång tid den här gången och alla grupper hann inte diskutera klart, tyvärr. Vi fortsätter diskussionen vid nästa NTA-tillfälle.

Förutom att arbeta med geometriska former i matten så har vi börjat arbeta med talet 10. Vi har övat mycket på att bli säkra på 10-kamraterna. Vid nästan varje matematiktillfälle repeterar vi även några av de andra talkamraterna muntligt. Målet med att öva på talkamraterna är att eleverna ska automatisera alla kombinationer inom talområdet 1-10. Det kommer att underlätta sedan när vi arbetar med högre tal, då blir en uppgift som 434+343 enkel om man kan alla talkamrater till talet 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...