torsdag 14 februari 2013

Lär med surfplatta

Fick en förfrågan om vilka appar som kan vara bra för iPad eller androida surfplattor i pedagogiskt syfte. Jag har under ett par veckors tid haft möjligheten att prova Apples iPad och Samsungs surfplatta för att kunna jämföra och undersöka lite.

Matte

Svenska

Nomp, de fyra räknesätten m.m.
– gratis för iPad
Skolstil
– 22 kr för iPad
King of Math, de fyra räknesätten m.m.
 – 7 kr för iPad
Djurkorsord
– 15 kr för iPad
Math Bingo
– 7 kr för iPad och android
Bokstavslek
– 22 kr för iPad
Marble Math Junior
– 15 kr för iPad
Stavningslek
– 22 kr för iPad
Toca Store – Lek affär
– 15 kr för iPad
Bokstavspussel
– 28 kr för iPad
Räkneråttan
– 15 kr för iPad
Story Wheel – träna på berättelser
-22 kr  för iPad
Happi 123
– 15 kr för iPad
Puppet Pals – berättelser 
- 22 kr för iPad
Fingu – lekfull taluppfattning
- gratis för iPad
Hänga gubbe –
- gratis för iPad och android


Recensioner om de olika apparna finns att läsa nedan:

Måste erkänna att jag är mycket mer förtjust i iPad eftersom utbudet är så mycket större, både bättre kvalitet och fler program att välja bland. Jag försöker så gott det går vara med och påverka vilka surfplattor som ska köpas in i kommunen. Det är givetvis en kostnadsfråga, men samtidigt måste vi verkligen ha nytta av de surfplattor vi sedan får! Ni undrar säkert när surfplattorna egentligen kommer och tyvärr kan jag inte ge något positivt besked i frågan. Det kan dröja länge än!

Min favorit är Natur och Kulturs lärprogram för iPad Qnoddarnas värld som är heltäckande i år 1-3 i matematik och svenska och där eleverna arbetar mot målen i Lgr 11. Det är så viktigt att vi arbetar mot målen och inte har en app bara för att den är rolig. Jag har frågat Natur och Kultur om Qnoddarna- programmet kommer för androida surfplattor, men svaret är att det också dröjer.

Om ni har tips på bra appar, så vore det jättesnällt om ni meddelar här eller mailar mig.

Den som väntar på något gott...

Hoppas att ni får ett bra sportlov. För mig gäller minimalt med tid vid datorn och mycket tid i skidspåret tillsammans med barnen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...