lördag 10 maj 2014

No och Matematik vecka 19

No
Arbetet med universum fortgår och den här veckan har vi arbetat och lärt oss om solen. Många kunde en del innan för andra var det många nya kunskaper. Som vanligt dokumenterade vi en del av det vi pratat om på arbetspapper och klistrade in i våra No-böcker. Kunskapsfestivalen närmar sig och många ser fram emot att få visa sina NO-böcker då.
När det gäller NTA-lådan jord så har vi pratat om vad jord består av; sand, lera och humus. Dessa tre beståndsdelar har vi tittat , luktat och känt på. Vi har också jämfört dem. Även här dokumenterar vi. Nästa vecka kommer vi att arbeta vidare med komposten, maskar är redo att börja arbeta...

Matematik
4.ans multiplikationstabell har det varit mycket fokus på under de två senaste veckorna. Vi har utifrån den arbetat både med multiplikation och division. Vi har också övat vidare på digital tid.
Vi har följt upp en problemlösningsuppgift som påbörjades förra veckan. De har klurat, ritat och räknat på hur många olika sätt tre olikfärgade tröjor, tre olikfärgade mössor och två olikfärgade halsdukar kan kombineras. Vi är dock inte riktigt klara med den än. Det blev spännande diskussioner huruvida allas olika sätt verkligen stämmer. I uppgiften blev det tydligt för flera att det är bra om man har en strategi när man börjar kombinera förslagen. Det är lätt att räkna samma kombination flera gånger annars...
Alla har fått en ma-läxa till den 16/5. Det är ett papper med två uppgifter, där de ska hitta på två räknehändelser till olika uttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...