fredag 23 maj 2014

Matematik och No


Almanackan har vi tittat lite närmare på den här veckan, både under matte-lektioner och en No-lektion. Vi har gått igenom mycket av den information man kan hitta i en almanacka. Att man kan se när det är nymåne och fullmåne var något nytt för de flesta. Månen har vi nämligen arbetat med under några No-lektioner.
De flesta sa att almanackan har man för att se vilket datum dagen har och vem som har namnsdag eller fyller år en viss dag. Vi har också gått igenom att man kan skriva datum på tre olika sätt, då kom vi bl.a. in på personnummer. Att gå igenom allas personnummer och klura ut födelsedagar tog en hel lektion. Det blev bra träning på månaderna och deras ordning.
Förutom almanackan har vi i matten arbetat vidare med multiplikation och division. Just nu är det fokus på 2:ans och 4:ans tabeller. Vi dividerar också med 2 och 4. En del ser sambandet mellan multiplikation och division men långt ifrån alla, än.
Vi har också arbetat vidare med NTA-lådan. Den har veckans uppdrag var att undersöka våt sand, våt lera och våt humus. Det blev kladdigt värre! Den här gången gillade de att dokumentera. De skulle nämligen smeta ut jordproverna på ett papper... All dokumentation samlas i "Min bok om jord".
Under Naturskolan hade vi med oss luppar. Tanken var att vi skulle spana efter maskbajs. De som klipper kommunens gräsmattor tänkte dock annorlunda. Med högar av nyklippt gräs var det svårt. Eleverna var ändå glada över att ha luppar och gav sig ut i naturen och tittade på andra saker som sniglar, lavar på t.ex. trädstammar, knoppar, maskrosor etc. Det var också spännande att titta i varandras öron och munnar. Likaså att jämföra fingeravtryck.
Nästa gång vi går på Naturskola är onsdag den 28 maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar