söndag 10 november 2013

Engelska, No och Matematik

Engelska

Veckan innan lovet var det Kamratvecka på skolan så då passade vi på att lära oss några "kompisord" på engelskalektionen. De orden som vi övade på då, repeterade vi den här veckan.
Den här veckan fokuserade vi på att lära oss några fraser om vädret. I båda klassrummen finns nu "vädersnurror". På dessa får eleverna turas om att ställa pilar så att de pekar på den/de mening/-ar som överensstämmer  med dagens väder, t.ex. It´s cloudy, It´s rainy, It´s foggy, It´s sunny. Ändrar sig vädret under dagen är eleverna snabba på att uppmärksamma oss på det.
Vi övar också på att kunna namnge årstiderna.

No - kroppen

Som de har väntat och sett fram emot att få börja arbetet med kroppen. Nu är vi äntligen igång!
Första lektionen gick vi igenom målen och vi pratade en hel del om skelettet. Vi lånade in skolans skelett som dagen till ära fick heta, Skelett-Annette.  Att få känna på skelettet var populärt! Vi har klippt ut och klistrat in fina skelett i No-boken. Vi kommer att arbeta med temat under torsdagar många veckor framöver.

Matematik

Problemlösning i olika former och att kunna använda miniräknare är det vi ägnat matematiklektionerna åt den här veckan. En av problemlösningsuppgifterna den här veckan, och som skulle lösas i grupp, var att fundera över hur många vrålapor som fanns i ett träd längs Amazonfloden om det sammanlagt  var hundra fötter på trädets grenar. Vilka diskussioner det blev! Några apor satt med två fötter, andra hängde i en, några ungar satt på mammans rygg och hade inga fötter på någon gren, en del av vrålaporna klättrade och hade därmed fyra fötter på grenarna. 100 fötter är många att hålla reda på så vi tog hjälp av makaroner. Bara att räkna till 100 makaroner tog sin tid. De tyckte att det var kul att alla grupper hade olika antal apor...
För någon vecka sedan var det problemlösning under lunchen vid ett bord : "- Om min mamma är 10 år yngre än Annette, hur många år äldre än min mamma är då din pappa?" frågade en flicka en pojke vid samma bord. Visst fixade han att räkna ut det.
I fredags fick de ny ma-läxa i läxboken. Den är till den 15/11. En del av läxan är problemlösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar