Nu var det någon vecka sedan vi bloggade. Vi har denna vecka landat i att vi återigen är i en "normal" vecka. Vi har utvärderat cirkus-temat, pratat om vad som fungerade bra, vad som fungerade mindre bra och vad man kan tänka på inför ett nytt tema-arbete med hela skolan. Eleverna verkar nöjda och glada med de föreställningar som vi hade, trots en del teknikstrul.
Denna vecka har vi skrivit mycket i vår Cirkus-berättelse. Vi har fokuserat på att träna på personbeskrivningar. Vi har "modellat" hur man ska skriva, tittat på personbeskrivningar och vi har fått beskriva en annan person ( Sofia). Vi skriver utifrån utsidan, insidan och omkring personen. Vi kommer att jobba med personbeskrivningar under ett par veckor. Vi har individualiserat skrivuppgiften så att eleverna skriver lite olika mycket. Vissa kommer skriva upp till 4 kapitel med personbeskrivningar medan andra kanske skriver 1-2 stycken. Det viktigaste är innehållet inte antalet kapitel.
I svenska tränar vi också läsförståelse och stavning under en tid framöver.
I SO har vi arbetat färdigt med mänskliga rättigheter och organisationer som arbetar med detta, Vi ska i nästa vecka starta arbetet med World Children Prize. Vi kommer att repetera barnkonventionen, titta på WCP hemsida, se på filmsnuttar om de nominerade samt läsa om dem och diskutera. Efter detta kommer eleverna att bli indelade i grupper som får ansvara för varsin kandidat. Eleverna kommer att fördjupa sig om kandidaterna samt göra en presentation om dem som de ska få visa upp för de övriga klasserna på skolan. Detta arbeta kommer att involvera både ämnena SO och SV.
I NO har eleverna arbetat med skelettet och leder. De har tittat på film och skrivit faktatext.
I ma arbetar vi vidare med multiplikation och division. Under nästa vecka kommer vi att starta ett nytt avsnitt som handlar om bråk.
I nästa vecka är det fotografering. Åk 5 har fått tid på torsdag ( 29/9) så då blir det ingen idrott den dagen.
Trevlig helg
Sofia, Peter, Yvonne och Johnny
Nedan följer info från skolledning
Angående konstgräsplan
Vår förhoppning var att den fina konstgräsplan vi fått
skulle kunna utnyttjas av elever på fritids i samspel med elever som gått hem.
Tyvärr har vi efter några veckor in på terminen sett att detta är en svår
kombination. Det har varit mycket bråk och hårda ord mellan de elever som är
där på sin fritid. Detta har påverkat fritidsverksamheten negativt för både
personal och elever. För de elever som inte har fritids men är intresserad av
att delta i aktiviteter är man välkommen att skriva in sig på fritids. För
övriga är konstgräsplanen tillgänglig efter klockan 16.30.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar