torsdag 21 augusti 2014

Idrott och hälsa

Jag ska ha ert barn i idrott och hälsa och vill därför passa på att presentera mig själv och mitt ämne.
Jag jobbar mycket med motoriskt grundläggande övningar och lekar. Den motoriska utvecklingen påverkar övrig utveckling av sinnen, känslor, språk och tankeverksamhet. Även begrepps- och rumsuppfattning, självförtroende och koncentrationsförmågan utvecklas. Ämnet idrott och hälsa är också ypperligt för att träna samarbete och social utveckling med. Med detta som grund ser jag på resultat i förhållande till ämnets kursplan och på att man gör sitt bästa efter sin egen förmåga.
I de här åldrarna gäller det också att ge en så bred bas av ämnet som möjligt.

Ämnet skiljer sig väldigt mycket från idrottsträning på fritiden dit man söker sig av egen fri vilja och där det är fokus på tävling och resultat. Skolidrotten är till för alla och där möts alla under samma tak. Skolidrotten har också helt andra mål än föreningsidrotten.

Lite praktiskt:
·        Vi är utomhus hela september om vädret tillåter. Det är bara regn som gör att
vi går inomhus. Beslutet tar jag precis innan lektionen börjar. Så packa    uteidrottskläder på morgonen även om det regnar. Det kan ändra sig fram och tillbaka under dagen.

·        När vi sedan börjar vara inne i oktober är det bra om du har inneskor på dig. Tänk då på att skorna inte har en sula som färgar av sig på golvet.

·          Alla mobiler ska vara helt avstängda (det räcker inte med ljudlöst) så fort du går in i idrottshuset. Ingen ska behöva känna oro för att någon ”råkar” ta ett kort med egen eller någon annans mobil. Sedan lägger du den och andra värdesaker i min låda, så att inget kommer bort. Det bästa är naturligtvis att den får vara kvar i klassrummet.

·        Om du av någon anledning inte ska vara med, vill jag att du har en lapp med om orsaken. Men min erfarenhet är att man oftast kan vara med, även om man är lite ”halvförkyld”.  (Många gånger är idrotten inte mer ansträngande än det är att vara ute och springa på rasten). Prata bara med mig innan så löser vi det.

·        Dusch och omklädning hör alltid till. Oombytt får du inte vara med.


·        När det gäller deodoranter, använd roll on. Tänk på våra allergiker. Det är många barn som strömmar genom omklädningsrummet under en dag.


          Om det är något som du som förälder anser att jag behöver veta om ditt barn angående idrotten, hör då av dig till mig på skolan på telefon 28 63 54 eller via mailen annelie.zetterstrom@nykoping.se . Jag försöker även att vara med på första föräldramötet.

Till sist, kom gärna och besök någon idrottslektion. Det är alltid roligt.

Hälsningar Annelie Zetterström


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...