söndag 1 februari 2015

Procedurförmågan i so

I veckan har vi haft som mål att öva på procedurförmågan framför allt i so. I vår läroplan, Lgr11, står det om olika förmågor som eleven ska ges möjlighet att utveckla. Vi lärare ska fokusera mera på förmågorna när vi gör våra bedömningar.

Bild från Ullis skolsida

Procedurförmågan handlar om att kunna söka, samla och sortera information, att veta skillnaden mellan fakta och åsikt och även att kunna avgöra källors trovärdighet.

Under so-lektionen pratade vi om vad historiska källor kan vara. Jag frågade eleverna om de vet något som de gjorde när de var små och hur de vet det. Berättelserna handlade mycket om att de ramlat nerför trappor, sagt roliga saker och busat mycket. Hur kunde de veta alla de här sakerna? Jo, mamma eller pappa hade berättat, de hade tittat på foton eller läst i en bok som handlade om dem. Vi kom fram till att böcker och foton är viktiga historiska källor.

Vi tittade på en film som bland annat visade historiska museets utställning med olika stenar, yxor och smycken från forntiden. Vi fick även en titt på hur många miljoner föremål de har som inte får plats att visas upp. Vi funderade, pratade och skrev mycket kring vilka föremål som är historiska källor och som skulle kunna bli historiska föremål från vår tid i framtiden.



En bild av Nyköping från 1660-talet avslutade vi med att titta på. Det fanns faktiskt några kyrkor som vi kunde lista ut vilka de var. Många frågor kom om Nyköpingshus och när det brann... men vi har några år kvar att avverka innan vi kommer till den tiden.

Hittills har vi pratat om däggdjur och för-människan, t.ex. för-människan Lucy som hittades i Etiopien och levde för fyra miljoner år sedan. I veckan ska förflytta oss närmare vår tid och prata om istiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar