fredag 6 februari 2015

Engelska och No

Engelska
Under de senaste veckorna har vi bl.a. arbetat med en engelsk barnramsa. Vi jämförde med svenska barnramsor som de kände till. Ett av orden som dök upp i den engelska ramsan var lap, eftersom de redan kunde ordet knee sedan tidigare, blev det ett bra tillfälle att prata om när man använder knee respektive lap. Vi diskuterade ordet laptop också.
Vi har också arbetat med vinterglosor. De har själva fått rita och måla vinterbilder. Utifrån sina bilder har de tagit reda på vad olika begrepp heter på engelska. Det har de dels gjort genom att slå upp ordet i en ordlista eller genom att ta reda på det via internet. Vi använde oss av sidan ord.se.
The game heter en serie som vi har sett två avsnitt av. Den handlar om tre barn som deltar, som spelpjäser, i ett spel. De ska genomföra vissa uppdrag/lösa uppgifter och på så sätt ta sig vidare i spelet. Serien är på engelska och utan svensk text.  Efter varje avsnitt tar vi upp nya ord och uttryck.
Nya ord vi lär oss samlar jag i ett dokument. De gillar serien och vill helst att vi ska se flera avsnitt på en gång...


No
Vi arbetar för tillfället med biologi. Vi har pratat om naturens kretslopp och kommit in på  näringskedjor och nedbrytare. Vi har också arbetat med hur djur och bl.a. träd överlever vintern i Sverige.
I mindre grupper, arbetar de med de olika naturtyper som finns i Sverige. Det är åtta olika grupper som läser en text, tar reda på vad svåra ord betyder, skriver nyckelord och så småningom kommer de olika grupperna att skriva egna faktatexter utifrån vad de fått reda på/lärt sig. De kommer också tillsammans i gruppen att sätta ihop ett bildspel till vilket de sedan ska berätta för övriga klassen om sitt område. På så sätt får alla lära sig om ängen, staden, fjällen, myren, kusten och havet, älven och sjön, den odlade marken och skogen. Det här kommer att ta några veckor och vi har precis börjat.
Till nästa vecka har de fått en No-läxa istället för ma-läxa. Läxan är att läsa igenom två papper om Carl von Linné. De ska stryka under ev. ord de inte förstår och ta reda på vad ordet betyder. Förklaringen kan de skriva i marginalen. Jag har sagt att det är bra att läsa igenom flera gånger så att man också kommer ihåg vad man läst. Det är roligt om de också kan hitta annan fakta om Linné än det som står i vår läxa. Antingen i uppslagsböcker eller på internet. Hittar de något intressant  så skriver det på baksidan av pappret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar