Innan jag hade oturen att bli sjuk började vi med ett nytt arbetsområde, bråk. Efter genomgång och arbetsuppgifter med den ena gruppen ställdes frågan, vad vi hade arbetat med, av en elev till en annan. " Idag får ni räkna med bråk" svarade eleven som blivit tillfrågad. Hon som hade frågat såg lite fundersam ut när hon fick just ovanstående till svar. Vi redde ut det hela och återigen konstaterades att ett begrepp i matematik kan betyda något helt annat i andra sammanhang, precis som med begreppet volym.
De senaste två veckorna har vi fortsatt att arbeta med bråktal men vi har också repeterat tredimensionella figurer och kommit in lite på vinklar. Vi har letat både räta, spetsiga och trubbiga vinklar i klassrummet. De hittade riktigt många räta vinklar, färre av spetsiga och trubbiga.
NTA-lådan - Förändringar
Vi har fortsatt att arbeta med lösningar och blandningar. Det har varit ganska blöta uppdrag, med vatten, grus och salt. Under de senaste uppdragen har de också separerat sina blandningar dels med hjälp av ett nät, dels med hjälp av kaffefilter. Som vanligt dokumenteras deras iakttagelser i uppdragen och resultaten de kommer fram till. Vi övar också på att följa instruktionerna i genomförandet av uppdragen. De har reflekterat över att det lönar sig att ta det lugnt och titta en extra gång på vad det är man ska göra.
Engelska
Veckans text handlar om en mus som har kommit in i köket. Vi övar bl.a.lägesord; under, in, on, behind, in front of, between, beside. Vi har utifrån den texten arbetat vidare med glosor som hör ihop med kök och frukost.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar