Nu har vi genomfört alla uppdrag i NTA-lådan. Både de uppdrag som vi genomförde innan påsklovet och den här veckan har varit rejält kladdiga. I de senaste uppdragen har vi bl.a. undersökt sirap och jämfört sirapen med schampo och vatten. Vi har luktat, känt och rört i vätskorna. Det blev sirap och schampo både på bänkar, arbetsblad och i någons hår...
Det var lockande för några att slicka på kladdiga sirapsfingrar. Vi pratar mycket om att vi aldrig ska smaka på det vi experimenterar med även om vi vet vad det är.
Nu återstår att sammanfatta och prata om vad vi lärt oss under alla veckor med NTA-lådan. Arbetshäftet kommer eleverna att kunna visa upp under kunskapsfestivalen. De elever som av någon anledning inte genomfört ett uppdrag kommer att ges tillfälle att ta igen det under studiegårdstid.
På matematiklektionerna har vi arbetat vidare med tiotalen upp till hundra och räknat både addition och subtraktion med tiotal, i många övningar tar vi hjälp av pengar. Vi har också arbetat med symbolerna < och >. Det var först lite klurigt att förstå vilken av symbolerna som betyder större än och vilken som betyder mindre än. Vi läste många uppgifter högt tillsammans. Många har kommit på att det är bra med symbolerna i matematiken - då behöver man inte skriva så många ord, bara en symbol.
När det gäller klockan så har vi övat på kvart över och kvart i.
Idag har de fått en ny ma-läxa, läxa 2 i läxboken. Den är till den 18 april.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Information angående bygget på Bryngelstorpskolan
Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...
-
Så gott som varje vecka jobbar vi med en ny bokstav. Nu ska ni få veta hur vi gör. Vi samlas på mattan och fröken tar fram några bildkort ...
-
Härligt att vara igång igen! Det märks att barnen är utvilade, pigga och alerta efter jullovet och laddade för att insupa ny kunskap. I ve...
-
Skolan var stor inuti, fast liten utanpå. Så här såg skolan ut. Det är Tuna Kyrkskola. Vi fick dela upp oss i fyra grupper. ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar