Veckans uppdrag ur NTA-lådan var att undersöka vilka av de 20 föremålen som kunde rulla och vilka som kunde staplas. Eleverna skulle också undersöka om några av föremålen både kunde rulla och staplas. Det som de kommer fram till dokumenterar de tillsammans. Då föremålen har ganska långa och krångliga namn sker dokumentationen genom att vi klipper och klistrar in bilder av föremålen. I några av grupperna blev diskussionen, om huruvida en stålmutter kunde rulla eller inte, livlig.
När det gäller matematiken fortsatte vi att arbeta med begreppet hälften och utifrån det kom vi in på udda och jämna tal. Vi har också repeterat talkamraterna till talen 6, 7, 8 och så har vi gått igenom talkamraterna till talet 9.
Vi har övat särskilt på att forma fina 9:or.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Information angående bygget på Bryngelstorpskolan
Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...
-
Så gott som varje vecka jobbar vi med en ny bokstav. Nu ska ni få veta hur vi gör. Vi samlas på mattan och fröken tar fram några bildkort ...
-
Härligt att vara igång igen! Det märks att barnen är utvilade, pigga och alerta efter jullovet och laddade för att insupa ny kunskap. I ve...
-
Skolan var stor inuti, fast liten utanpå. Så här såg skolan ut. Det är Tuna Kyrkskola. Vi fick dela upp oss i fyra grupper. ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar