onsdag 19 september 2012

Matematik, idrott, musik

På mattelektionerna tränas det mycket mönster med Annette. Vi har också gjort två långa ormar, som vi målat med mönster, som nu börjar ta form på väggarna i klassrummen.

Det blir en läxa som handlar om mönster torsdag - torsdag. Där får barnet börja göra ett pärlmönster och sedan så kan ni föräldrar försöka klura ut om ni kan fortsätta på samma mönster som ert barn. Det gäller att förstå att ett mönster kommer igen, till exempel: två röda, en blå, en grön, två röda, en blå, en grön osv.

I matematiken tränas det också på:
  • Digitala siffror och att prova på miniräknaren.
  • Att räkna 0 - 10 framlänges och baklänges - många gånger om!
  • Talens grannar: Vilket tal kommer före 4? Vilket tal kommer efter 4?
  • Siffran 3.


På musiken med Eva har det sjungits vidare på höstsången. Barnen har fått spela claves och prova på dans. Dansa med Z är den första delen i att röra sig till musik.

Igår på idrotten med Peter lekte de Akta Svansen och spelade fresbeegolf.

Annette och jag har också börjat med vår Studiegård som håller på fram till kl 14 tisdag - torsdag. Vi lockar in ett par barn åt gången från skolgården och kollar hur de ligger till i vårt läsutvecklingsschema. Om barn varit lediga, sjuka eller har behov av extraträning finns det möjlighet att jobba extra den här tiden.

Om ni har funderingar över Bryngandagen får ni gärna maila oss. Både Annette och jag är nya på skolan, men nu har vi fått höra att just denna speciella dag är det okej att ha bulle, kaka och varm choklad eller saft till fikat på förmiddagen. Torsdag innan första rasten kommer vi att träffas en stund i de faddergrupper som ska gå tillsammans.

Största delen av torsdagen kommer annars att ägnas åt Den magiska kulan-arbetet. Kom ihåg att läs- och skrivläxan ska med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...