Läseboken finns på tre nivåer. Den gröna C-boken har mycket text och den använder vi som högläsningsbok. Vi läser ett kapitel ur den och samtalar kring ord och fraser som låter annorlunda. Vi samtalar om känslor och vad som hänt i berättelsen. Kanske någon i klassen varit med om något liknande?
Den röda B-boken har ganska mycket text också. Den är för de som knäckt läskoden och läser med ganska bra flyt.
Några barn har fått ta den röda boken fast flytet ännu inte riktigt är där. Då är det extra viktigt att de får stöttning och tränar in till att börja med en sida tills det blir bra flyt. De andra sidorna kan ni läsa tillsammans, mer som högläsning.
Den blå A-boken är för nybörjarläsaren. Här dyker många ordbilder upp som vi känner igen. Det är mycket bilder och lite text, men textmassan kommer att öka vartefter.
Innan läxan skickas hem har vi i skolan tränat att läsa texten tre gånger. Nu i början kanske barnen lär sig texten utantill. Det är ändå bra att ni försöker lästräna minst tre gånger tillsammans under veckan som går. Samtala gärna om innehållet och bilderna.
Gör lässtunderna till en positiv och mysig stund tillsammans.
Läxboken är en bok som barnet får skriva i, till en början med förälderns hjälp.
Om barnet tycker det är svårt att skriva kan ni skriva bokstäverna svagt och barnet fyller i bokstäverna. Är ni osäkra på hur bokstäverna formas kan ni titta på sidan 98 i Veckologgen. Vi tycker det är viktigt att uppmuntra att forma bokstäverna rätt, att skriva dem uppifrån och ner. Viktigast är att de bokstäver vi hittills jobbat med formas rätt.
Förutom att skriva får barnet ringa in sin känsla under lässtunden. Oftast är det en kombinerad skriv- och rituppgift längst ner på sidan.
Ni föräldrar får gärna skriva en kommentar om hur det har gått.
Lycka till med läs- och skrivläxan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar