I torsdags träffade vi Anna från Naturskolan i vår skolskog. Under drygt en timme arbetade vi med uppgifter utifrån våren. Klassen fick lära sig om knoppar och fick tips på hur man kan lära sig att känna igen de olika knopparna. I mindre grupper fick de sedan öva praktiskt detta. Uppgifterna varvades med rörelseuppgifter. De arbetade bl.a. med al, lönn, rönn och björk.
Vi jobbade också med fåglar. Anna hade med sig naturtrogna fåglar i trä. Först fick eleverna säga namnen på de fåglar de kände igen. De fåglar som de inte kände igen fick de lära sig namnen på. Några fåglar som presenterades var kungsfågel, nötväcka, nötskrika, talgoxe och bofink. Vi lyssnade också på deras läten. Mest spännande blev det när Anna kopplade in en högtalare på mobilen och spelade upp bofinkens sång från en app. Alldeles tysta och stilla väntade vi på ifall bofinken skulle våga komma fram och leta efter "vår bofink". Efter någon minuts väntan kom den närmare och närmare för att till slut sitta på en gren alldeles ovanför oss. Det var kul! Några blev dock lite oroliga ifall den skulle bajsa just där och då... vi klarade oss från det.
Ytterligare en lärdom, för de elever som kom i tunn jacka och gympaskor, var att det inte var så smart då de började frysa efter en kvart...
Vi kommer att vänta med att gå till skolskogen på torsdagar tills vi är klara med de Nationella proven.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Information angående bygget på Bryngelstorpskolan
Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...
-
Så gott som varje vecka jobbar vi med en ny bokstav. Nu ska ni få veta hur vi gör. Vi samlas på mattan och fröken tar fram några bildkort ...
-
Härligt att vara igång igen! Det märks att barnen är utvilade, pigga och alerta efter jullovet och laddade för att insupa ny kunskap. I ve...
-
Skolan var stor inuti, fast liten utanpå. Så här såg skolan ut. Det är Tuna Kyrkskola. Vi fick dela upp oss i fyra grupper. ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar