onsdag 11 juni 2014

Rektors sommarbrev

Hej alla elever och föräldrar på Bryngelstorpskolan!

Snart är det dags för ett välförtjänt sommarlov och jag hoppas att ni alla får möjlighet att umgås, läsa, bada och njuta av en och annan glass.

När jag tänker tillbaka på läsåret är det många saker som dyker upp. De nya fina fritidslokalerna vi fått och där förskoleklassbarnen och pedagogerna  gjorde ett enastående jobb under renoveringstiden. Tjatet på fastighetsansvariga om att vi vill ha mer uppfräschning, den som väntar på något gott…
Skadegörelse som vi varit utsatta för känns ledsam och onödig, men elever och personal håller ögon och öron öppna.
Under året har några pedagoger har valt att hitta nya utmaningar och prova nya jobb. Vi har fått ny personal som gett ny inspiration. Jag har gjort mitt första år på rektorsutbildning, vilket gett många goda kunskaper och nya tankar. Men framför allt känns det fantastiskt att få tänka på alla möten med trevliga, kreativa och härliga barn.
 
När jag nu stämmer av känns det bra att se att siktet varit rätt inställt. Att nyfikenhet och lust att lära finns hos våra elever. Att skapa en skola med en stimulerande lärmiljö, i såväl våra nyrenoverade lokaler som i övriga klassrum och skolskogen, för att få en skola där alla får möjlighet att utveckla sina olika förmågor. En annan viktig del har varit våra fortbildningar där pedagoger lyfter och inspirerar varandra. Fritispedagogerna gjorde en mycket bra redovisning av sitt arbete med Offensiva Fritidshem.
Alla pedagogers fina arbete resulterade i ett fantastiskt resultat när skolverket granskade skolan. Jag kan stolt berätta att vi var en av några få skolor som fick godkänt utan anmärkning.

Framåt
Under sommaren kommer det som vanligt att ske olika klassrumsbyten, sexor flyttar ut, nya ettor välkomnas.
Skolan växer och till nästa läsår hälsar vi ytterligare 14 barn välkomna.
Vårt utefritids startar för barn i ettan och tvåan.
Målet med en dator per elev fortsätter och vecka… beräknas utrullning ske till fyrorna.

Jag är glad att få hälsa två ny pedagoger välkomna till skolan. Det är en lärare till ettan, Camilla Eriksson som de senaste åren jobbat i Oxelösund. Hon blir sv/so-ansvarig i ettan. På fritids börjar Peter Hjelm som de senaste åren jobbat i Jönåker och Ålberga.
Vi har ytterligare två tjänster ute, en till fritids och en ma/no lärare. Rekrytering pågår och jag hoppas att den är klar till den 27/6

Upptaktsdag för skolans personal är planerad till den 15 augusti. Det betyder att fritids är stängt den dagen.

Skolstarten i augusti känns långt bort, men jag vill ändå passa på och önska välkommen tillbaka den 21 augusti.  Då firar vi att skolan börjar igen och bjuder alla elever på fest med musik, sång och glass. Alla är varmt välkomna att vara med.

En härlig och solig sommar önskar jag er alla!
Anna K Kjellberg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...