fredag 7 december 2012

Läxa i svenska



Alla barn (utom två som varit sjuka) har hunnit med att skriva ett brev på datorn till vår vätte Lillemor och ställt nyfikna frågor till henne. Nu har det kommit svar!

Hej!
Tack för ditt brev. Jag blev glad! Du är snäll. Jag trivs hos er.
Jag har ingen familj. Jag bodde förut under ett stall. Jag ska vakta er ettor.
Vättar har grå kläder. Vi är släkt med tomten. Vi hatar att prata. Vi kan trolla.
Busa inte och stöka inte till det. Jag vill ha det lugnt och fint.
Jag äter gärna brödsmulor.
Hej då! från din vän Lillemor

Veckans läsläxa blir att läsa sitt egenskrivna brev och brevet från Lillemor.
Skrivläxan är att skriva en önskelista som Lillemor sedan skickar vidare till tomten.
Ta med alla läxpapper i plastfickan till nästa torsdag (13 december).

Om det känns för jobbigt hemma att lästräna på båda breven, så satsa på att läsa det som barnet själv skrivit, den texten som är mest bekant.

Den magiska kulan-läxböckerna ligger kvar i skolan till nästa vecka så vet ni var de är.

Jag vill också passa på att berömma alla lässugna positiva barn som vi har i klassen! Det är härligt att få delta i processen.

Ni är bara bäst klass 1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Information angående bygget på Bryngelstorpskolan

Nu är bygget på skolgården i full gång och flera entreprenörer med personal är på plats. Det har tyvärr skett en hel del skadegörelse på by...